Rubriky
Zápisy Benjamínci

Benjamínci – Tábor 2022

Neděle

Rok se s rokem sešel a opět nastává dlouho očekávaný vrchol našeho letošního skautského roku – letní tábor na Berounce. Protože jako vždy jedeme vlakem, scházíme se v 7:00 na hlavním nádraží, vybíráme bezinfekčnosti, fotíme se tradičně v táborových tričkách na schodech, loučíme se s rodiči a nasedáme do vlaku. Jede 11 Benjamínků za doprovodu Katky, Mary a Náprstka, Landa jede s věcmi autem.

Před odjezdem na nádraží

Cesta probíhá podle plánu a zhruba v půl jedenácté se setkáváme na náplavce u Radbuzy, kde na nás už čekají pramice a zbytek výpravy (Danča, Štěpka a Vojtík a Aničkou). Obědváme a Danča nám vypráví, že se odteď nacházíme ve starověku a jsme příslušníky slovanských kmenů pod nadvládou Avarů. Čeká nás plavba do tábora, kde se máme setkat s dalšími soukmenovci, takže neotálíme, naloďujeme se a vyrážíme.

Po cestě pozorujeme volavky, nutrie a dokonce i norka, který si to štráduje po vymletém břehu. Když už je tábor na dohled, nastává první úsek táborové hry – zlí Avaři nově připluvší Slovany nutí přistát na druhém břehu, svazují je a odmítají pustit dál. Z tábora naštěstí připlouvají jejich starší soukmenovci a z avarských spárů je statečně vysvobozují. Když už jsme všichni konečně v táboře, probíhá vítání, prohlídka, zabydlování se a rozřazení do kmenů. Následuje večeře a slavnostní slibový oheň se zpívandou.

Pondělí

Ještě před benjamínčím budíčkem, který je v 7:30, je slyšet ševelení Piškotů, kteří se balí na dvoudenní vandr na Střelu. Den začínáme hezky táborově rozcvičkou, vodníkem a následně snídaní. Potom si zkoušíme ranní lov, kterého se v následujících dnech budeme účastnit spolu s Piškoty. Během dopoledne trénujeme lukostřelbu (Fanda předvádí úctyhodné lukostřelecké výkony, takže si vysluhuje přezdívku Šíp) a vyrábíme se oštěpy (i přes důkladnou instruktáž o práci s nožíkem se zhruba do pěti minut Paleček a v závěsu za ním Sojka říznou do prstu – naštěstí jen povrchově). Začínáme si také šít slovanské oděvy – navlékáme korálky, přišíváme brka ornamenty z měděných drátků. Kluci si podle předlohy vyrábí slušivé slovanské čapky.

Po obědě v řece probíhá hledání zlatých valounků potřebných k placení daní vyměřených Avary. Naleziště je naštěstí bohaté, takže i malí Slované mohou pěkně přispět so pokladnic svých kmenů. Přesouváme se k molu a trénujeme plavání. Potom rozjíždíme zápasy na koni (kláda umístěná mezi dvěma kanoemi) a závody na C2 v přemisťování tenisáků mezi dvěma obručemi umístěnými uprostřed řeky.

Následuje svačina (meloun) a další úsek táborové hry, který se odehrává na protějším břehu na Věžce. Po úseku večeře a první bodování stanů. Po velkém večerním nástupu se všichni scházíme v kuchyni a Náprstek má krátké pojednání na téma „Jak se (ne)chovat na nástupu“ – vysvětlujeme si, co je pozor, pohov a také to, že nejsi-li tázán, neděl se s ostatními o svoje názory a postřehy. Následuje čtení z Hrdiny Nika a večerka.

Úterý

Začínáme pěkně zostra lovem, rozcvičkou a vodníkem a po snídani se připravujeme na výpravu do Hromnice, kde se máme setkat s Piškoty a předat jim tajnou zprávu získanou během včerejšího úseku.

Je poměrně teplo, a tak jsme rádi, že si sem tam můžeme oddechnout ve stínu. Také hrajeme čísla a cesta nám tedy hezky ubíhá. V Hromnici obědváme a potom stoupáme až k bývalému vitriolovému lomu. Po cestě na chvilku zastavujeme u ohrady s koňmi a ušatými (viz foto) kozami a přidává se k nám i hravé rezavé koťátko. Nad lomem se setkáváme s Piškoty, kteří potom pokračují dál do tábora. My jedeme zpět do Druztové autobusem (kde si Áňa nechává batůžek, ale hodný pan řidič nám ho po zavolání na Arrivu naštěstí večer předává).

Po návratu do tábora opět hledání valounků a kohoutí zápasy v řece. Následuje psaní deníků a Kosmo, Dobby a Šnek vyplňují v rámci připrav na slib stezky.

Středa

Ráno opět začínáme lovem a společnou IQ rozcvičkou s Piškoty. Po snídani následuje série akcí na družiny – lov medvěda (Hroch) a vlka (Svišť), plížení se kolem slepých Avarů, rozdělávání ohně pomocí pěti sirek, přeřezávání klády dvojmužnou pilou, skládání tangramu a nakonec překonávání Berounky na vlastnoručně vyrobeném voru. Mezitím se z kuchyně line vůně vepřa-knedla-zela.

Odpoledne komplexní kontrolní závod jednotlivců, který prověřuje dovednosti od šifer, přes sprint až po hod oštěpem. Velkým překvapením je výkon Kosma, který se umisťuje na celkovém třetím místě! K večeři máme bramborové placky (které si každý sám vyrábí ve svém víčku od ešusu) a salát.

Čtvrtek

Dnešním dnem vrcholí naše celotáborová hra. Slovanské kmeny musí absolvovat celodenní dobrodružný úsek, na němž je v okolí tábora čeká výzva za výzvou – musí například proniknout do nepřítelem hlídaného území a ukořistit potřebné indicie k nalezení pokladu. Ten je střežen Avary v lesích nad táborem a kmeny se musí sjednotit, aby nakonec v dlouhé závěrečné bitvě vybojovaly zasloužené vítězství a vymanily se tak z avarského jha!

Vymanivše se z jha, vydávají se sjednocené kmeny do kuchyně, kde už čeká oběd v podobě karbanátků. Odpoledne následuje vyhodnocení, dopisován deníků a výroba ozdob z kořínků.

Den zakončujeme slavnostním slibovým ohněm, kde slibuje několik Piškotů, ale i zástupci Benjamínků (Šnek, Kosmo, Vojtík). Řada členů si také spaluje své nové přezdívky – Franta se pro své na táboře objevené mimořádné lukostřelecké schopnosti oficiálně stává Šípem a své už delší dobu používané přezdívky si slavnostně stvrzují i Kosmo, Sojka, Dobby a Šnek. U ohně také hrajeme hru, kdy si každý z nás vylosoval papírek se jménem někoho jiného a jeho úkolem je ho třeli body popsat. Ostatní potom hádají, o koho se jedná a všichni se bavíme. Po slavnostní části potom ještě za doprovodu Rikiho a Honzovy kytary zpíváme a potom už následuje večerka.

Pátek

Protože pátek je dnem odjezdu, hned ráno se vrháme do bourání tábora a začínáme odkolíkováváním stanů. Rozdělujeme si úkoly, někteří uklízejí kolem kmenových chýší, někdo maskuje táborový kruh a PK balí stany, molo, kuchyň a další táborové stavby. K obědu máme výborný guláš, takže nám práce jde pěkně od ruky. Odpoledne benjamínci a piškoti vyrážejí do Druztové na zmrzlinu a my pokračujeme v rozebírání toho, co z tábora ještě zbylo. Týpkové tyče a dřevěný materiál skládáme na hromady a nakládáme na vlek a do dodávek, abychom vše mohli následně odvézt na uskladnění do nedalekého zemědělského družstva. Kolem páté už začínají přijíždět rodiče a tábor se pomalu vylidňuje. Zůstává jen PK a dokončuje poslední demoliční práce.

Benjamínčí týden tábora nám všem utekl jako voda – ani jsme se nanadáli a byl tu závěrečný oheň. Rád bych závěrem vyzdvihnul několik věcí, které se mně osobně na táboře líbily. Tou nejdůležitější je to, jak se k sobě všichni účastníci hezky chovali – Benjamínci se bez problému zapojili do piškotích družin a byli jejich platnými členy a Piškoti je mezi sebe hezky přijali. Celý týden provázela kamarádská atmosféra a bylo vidět, jaký obrovský kus cesty všichni během naší celoroční činnosti ušli – byli jsme svědky statečného překonávání nepříjemných situací (např. každodenní ranní koupání v osvěžující Berounce), spolupráce uvnitř družin, zlepšování kormidelnických dovedností na vodě, ale i samostatnosti a schopnosti uspořádat si své věci a mít o nich přehled (toto tedy, nutno podotknout, neplatí zcela pro všechny Benjamínky, ale u každého nějaký ten progres rozhodně pozorujeme!).

Tábor se velmi vydařil a všichni už se těšíme na září, kdy zahájíme nový skautský rok. Někteří přejdou do Piškotů a my mezi sebe přivítáme nové členy, na které už se všichni moc těšíme!