Rubriky
Zápisy Benjamínci

Průrvou Ploučnice AKA mangrovy po česku

7.–9.6. 2024

Předposlední výprava skautského roku nás tentokráte společně s Bobřím oddílem zavedla na Ploučnici.

Již v pátek večer jsme se sešli na hlavním nádraží, odkud jsme s Ještěrem, Katkou a Bennym vyrazili vlakem směr Česká Lípa. Adrenalinový zážitek jsme měli již ve vlaku, který měl 15 minut zpoždění a dle jízdního řádu jsme měli v České Lípě na přestup pouhé čtyři minuty. Vše ale dobře dopadlo, přestoupit jsme stihli a kolem osmé hodiny večerní vystupujeme Pertolticích pod Ralskem. Odtud se vydáváme pěšky přes vesnici Srní Potok, kde se k nám přidávají Fretka s Brzdou, kteří nám dodávkou vezli lodě, batohy a věci na vodu. Pokračujeme kolem nakloněného řopíku do blízkého lesa, kde přespíme pod širákem. Večeříme z vlastních zásob, trháme borůvky a lesní jahody. Jenže to se zjevně nelíbí místním komárům, kteří hbitě využívají situace, že si mohou dosyta užít kořisti a nepřestávají nás až do našeho odchodu druhý den ráno štípat a vlezle kolem nás bzučet.

Po noci plné štípanců a neutichajícího bzukotu jdeme na rozcvičku a snídáme rohlíky s máslem a marmeládou nebo medem. Někteří Benjamínci překvapují svým apetitem a dokážou spořádat i čtyři rohlíky. Vědí ale, proč to dělají. Máme před sebou náročný den.
Pěšky jdeme krásnou krajinou až k průrvě Ploučnice a nejdříve se kocháme výhledem na úsek, který máme před sebou. Poté nám kochání poněkud zhořkne, neboť vidíme to kvantum lidí, které se na Ploučnici také chystá. Pozitivní ale je, že se k nám zde přidává Danča se Štěpkou, Riki s Bertíkem a Motejl s Kůzletem.

Přebalujeme věci, protože nakonec pojedeme nalehko, jelikož ani v Ploučnici není dost vody. Rozdělujeme se také do posádek – tentokrát tvoříme dvojice kormidelník z Bobřího oddílu a háček z Benjamínků – a vydáváme se na naši plavbu. Někteří ještě plní mlčenku z benjamínčí výzvy.

Průrvou projedeme hladce a pak se řeka klikatí dál a dál. Za mostem v Srním Potoku zastavujeme a opékáme si buřty k obědu. Někteří Benjamínci se koupou. Znovu zastavujeme až na Borečku, kde opět rychle přebalujeme a odtud již pokračujeme natěžko. Riki s Bertíkem jedou domů a Brzda s Motejlem odvážejí auta. Ostatní se vydávají na sobotní závěrečný úsek plavby až na Indiánskou louku, kde se utáboříme na noc.

Vaříme večeři, hrajeme hry, které pro Benjamínky připravil Bobří oddíl, a někteří plní další úkol z výzvy – noční stezku. Potom již ale zalezeme do spacáků a jsme rádi, že komáři zůstali v lese pod Ralskem.

Ráno se balíme a vydáváme se opět na cestu. Užíváme si pěkné počasí a nádherné meandry Ploučnice. Na oběd zastavujeme na louce, někteří se koupou, jiní odpočívají před náročnou cestou „českými mangrovy“ do Brenné. V Brenné vystupujeme, většina z nás je poštípaná od komárů nebo poškrábaná od větví a keřů, kterými jsme projížděli, ale všichni jsou spokojení. Myjeme lodě, nakládáme, balíme a vydáváme se na cestu na nádraží a vlakem zpět domů. Na lodi jsme tentokrát ujeli celkem 28 km.